STATUT

Niepublicznego Internetowego Liceum Ogólnokształcącego

dla Dorosłych ALFA

 

 

I. Postanowienia wstępne

§.1

  1. Szkoła jest niepublicznym liceum ogólnokształcącym dla dorosłych kształcącym w formie zaocznej w trybie czteroletnim z siedzibą w Warszawie przy ul. Sobieskiego 68.

  2. Jej nazwa brzmi: Niepubliczne Internetowe Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych ALFA.

  3. Pedagogiczny nadzór nad jej działalnością sprawuje Kurator Oświaty w Warszawie.

  4. Nadzór formalny nad jej działalnością sprawuje Biuro Edukacji m. st. Warszawy.

§.2

  1. Osobami prowadzącymi szkołę są: Grzegorz Kostynowicz oraz Katarzyna Wiktoria Rogulska

  2. Osoby prowadzące szkołę mogą powołać pełnomocnika, który ma prawo zastępować i reprezentować osoby prowadzące w kontaktach ze społecznością szkolną i na zewnątrz.

  3. Cykl kształcenia w szkole trwa trzy lata (dla absolwentów gimnazjum) i cztery lata (dla absolwentów szkoły podstawowej).

  4. Szkoła prowadzi kształcenie na odległość z wykorzystaniem platformy edukacyjnej Moodle oraz konsultacje zbiorowe i indywidualne.

  5. Szkoła realizuje programy nauczania uwzględniające aktualnie obowiązujące podstawy pro-gramowe kształcenia ogólnego.

  6. Szkoła realizuje zajęcia edukacyjne w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania dla czteroletniego liceum dla dorosłych prowadzonego w formie zaocznej.

  7. Szkoła stosuje zasady klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów według zasad obowiązujących w szkołach publicznych.

  8. Szkoła zatrudnia nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych oraz posiadających znajomość obsługi platformy edukacyjnej Moodle.

  9. Szkoła prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych.



II. Cele i zadania szkoły

§.3

Szkoła przestrzega:

- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe - Dziennik Ustaw 2017 r.poz. 60,

- Ustawy z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe - Dziennik Ustaw 2017 poz. 59 w zakresie rozdziału 8 oraz art.134 ust.1, art. 141 ust. 1,7 , art.150 ust.2 pkt.4 lit. j, ust.6.

- Ustawy o Systemie Oświaty z dn. 5 lipca 2018 r. (tekst ujednolicony) – Dziennik Ustaw 2018 poz. 1457 w zakresie art.44b, ust.10, art.44e, ust.7,art. 44u, ust. 6,art. 44h, ust. 1-6,art. 65, ust. 1 pkt.4

- Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej …-Dziennik Ustaw 2018 poz. 467,

a ponadto:

 

  1. Zapewnia słuchaczom możliwość pełnego rozwoju intelektualnego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej oraz podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.

  2. Uczy patriotyzmu.

  3. Kształtuje u słuchaczy postawy przedsiębiorczości sprzyjające aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym.

  4. Rozwija zainteresowania i uzdolnienia słuchaczy, kształtuje aktywność społeczną i umiejętność spędzania wolnego czasu.

  5. Przygotowuje słuchaczy do świadomego wyboru zawodu i dalszego kierunku kształcenia.

  6. Kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.

  7. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły i uzyskania świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.

III. Organizacja szkoły

§.4

  1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają rozporządzenia MEN w sprawach organizacji roku szkolnego.

  2. Szczegółową organizację nauczania w danym roku szkolnym przygotowuje dyrektor najpóźniej do 31 sierpnia każdego roku na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Przygotowaną dokumentację dotyczącą organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.

  3. W dokumentacji dotyczącej organizacji szkoły zamieszcza się:

  1. liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,

  2. ogólną liczbę przedmiotów oraz liczbę godzin przeznaczonych na zajęcia obowiązkowe i dodatkowe,

  3. liczbę godzin przeznaczonych na zajęcia prowadzone z wykorzystaniem platformy edukacyjnej Moodle i konsultacje zbiorowe i indywidualne,

  4. liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

 

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział (grupa semestralna) złożony ze słuchaczy, którzy w danym semestrze uczą się wszystkich - ujętych w arkuszu organizacyjnym szkoły przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych określonych w szkolnym planie nauczania zgodnie z odpowiednim ramowym planem nauczania i podstawą programową.

  2. Organizacja obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa semestralny roz­kład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie dokumentacji dotyczącej organizacji szkoły.

  3. Czas przewidywany w szkolnym planie nauczania jest przeznaczony na kształcenie na odległość z wykorzystaniem platformy edukacyjnej Moodle oraz na konsultacje zbiorowe i indywidualne.

§.5

Aby zostać słuchaczem szkoły należy:

  1. dokonać rejestracji czyli wypełnić formularz zgłoszeniowy, zawierający dane osobowe zamieszczony na stronie internetowej szkoły, po wypełnieniu którego kandydat otrzymuje na­zwę użytkownika (login) oraz hasło dostępu do konta słuchacza,

  2. uiścić jednorazową opłatę rejestracyjną oraz czesne za pierwszy miesiąc nauki,

  3. doręczyć 3 zdjęcia legitymacyjne,

  4. wypełnić, podpisać i wysłać 2 egzemplarze umowy o naukę zamieszczonej na stronie internetowej szkoły,

  5. dostarczyć oryginał, duplikat (z okrągłą, urzędową pieczątką szkoły) lub kopię poświadczoną notarialnie, świadectwa ukończenia szkoły podstawowej lub gimnazjum (dotyczy to kandydatów ubiegających się o przyjęcie na semestr pierwszy)

  6. dostarczyć dokument potwierdzający ukończenie semestru programowo niższego (dotyczy to kandydatów ubiegających się o przyjęcie na semestr wyższy),

  7. po dopełnieniu wszystkich formalności kandydat otrzymuje nazwę użytkownika (login) oraz hasło dostępu do konta słuchacza.

§. 6

Osoba podejmująca kształcenie na odległość powinna spełniać następujące warunki:

  1. posiadać komputer PC, laptop lub Mac z dowolnym okienkowym systemem operacyjnym (Windows, Linux, Mac OS) z procesorem minimum 1GHz i 512MB RAM oraz głośniki ( lub słuchawki) i mikrofon,

  2. posiadać dostęp do Internetu.

  3. posiadać oprogramowanie darmowe do przeglądania materiałów np.: Open Office, Adobe Aprobat Reader, Quick Time Player oraz przeglądarki internetowej np.: Mozilla Firefox lub Internet Explorer,

  4. posiadać dowolny edytor tekstu np.: Open Office Writer,

  5. posiadać dowolny arkusz kalkulacyjny np.: Open Office Calc,

  6. posiadać własny adres e-mailowy i umiejętność korzystania z poczty elektronicznej,

  7. wykazać się konieczną samodyscypliną i motywacją do kształcenia.

§.7

Z platformy edukacyjnej Moodle korzystać może osoba, która posiada podstawowe umiejętności korzystania z urządzeń techniki cyfrowej:

  1. umiejętność posługiwania się urządzeniami współpracującymi z komputerem (monitor, klawiatura, mysz, ewentualnie skaner),

  2. uruchamianie programów (np. edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego),

  3. zamykanie otwartych już aplikacji i okien dialogowych,

  4. użytkowanie systemu operacyjnego Microsoft Windows, Linux lub Mac O

  5. dostosowanie opcji ułatwień dostępu w systemie Windows lub Linux lub Mac OS,

  6. przenoszenie oraz zapis danych,

  7. obsługa edytora tekstu,

  8. obsługa arkusza kalkulacyjnego,

  9. tworzenie baz danych,

  10. zarządzanie folderami i plikami,

  11. umiejętność obsługi przeglądarki internetowej np.: Mozilla Firefox,

  12. obsługa poczty elektronicznej,

  13. podstawowa umiejętność obsługi programu antywirusowego.

§.8

Słuchacz otrzymuje od szkoły następujące informacje:

  1. miejsce prowadzenia kształcenia (adres szkoły),

  2. warunki rekrutacji i rejestracji słuchaczy,

  3. wysokość opłat za naukę,

  4. sposób dokonywania wpłat,

  5. wyjaśnienie sposobu korzystania i zarządzania platformą edukacyjną Moodle, na której znajdą się materiały edukacyjne,

  6. sposób komunikowania się słuchaczy z sekretariatem, dyrektorem, nauczycielami i admini­stratorem,

  7. instruktaż BHP,

  8. wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy,

  9. przedmiotowe systemy oceniania,

  10. kalendarz roku szkolnego,

  11. daty rozpoczęcia semestrów : jesiennego i wiosennego,

  12. semestralny rozkład zajęć obowiązkowych i dodatkowych,

  13. terminarz cotygodniowych dyżurów nauczycielskich ,

  14. adresy mailowe nauczycieli,

  15. sprawdzone i ocenione prace kontrolne z komentarzem nauczyciela,

  16. zakres materiału obowiązującego na egzaminach semestralnych,

  17. harmonogram sesji egzaminacyjnej,

  18. harmonogram sesji poprawkowej,

  19. informacje dotyczące egzaminów maturalnych,

  20. odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ).

§.9

Słuchacze otrzymują od szkoły materiały edukacyjne w postaci statycznej i interaktywnej (także z elementami społecznościowymi) :

 

      1. Materiały statyczne to takie zasoby, które słuchacz może obejrzeć lub przeczytać i nie wymaga to z jego strony żadnych interakcji. Nauczyciele mogą:

  1. tworzyć pliki zawierające strony tekstowe przesyłane do witryny lub do poszczególnych kursów,

  2. tworzyć odnośniki do plików z dowolnego miejsca strony głównej witryny Moodle,

  3. tworzyć strony internetowe w Moodle,

  4. kopiować kod HTML innych stron do Moodle podając autora strony i link do tej strony,

  5. tworzyć katalogi do kursów, w których udostępnione zostaną wszystkie wymagane pliki i które pozwolą na uporządkowanie plików dostarczanych słuchaczom,

  6. tworzyć etykiety, które mogą być wykorzystane w celu uporządkowania zawartości kursu, uatrakcyjnienia wyglądu czy zamieszczenia dodatkowych informacji,

  7. dodawać multimedia (obrazy, dźwięki i filmy) wewnątrz strony internetowej lub tworząc stronę internetową, na której umieszczone zostaną pliki zawierające obraz, dźwięk lub mate­riały wideo.

2. Materiały interaktywne, czyli takie zasoby, które umożliwiają interakcję pomiędzy uczniem i aktywną stroną internetową lub pomiędzy uczniem i nauczycielem. Do materiałów interaktywnych należą:
  1. lekcje przygotowywane przez nauczycieli, składające się ze stron wyświetlanych w wyznaczonej kolejności,

  2. pytania do zaprezentowanego zagadnienia, które mają na celu sprawdzenie czy słuchacz zrozumiał materiał i czy można mu przedstawić następną część zagadnienia lub odesłać go materiału uzupełniającego,

  3. quiz, który ma sprawdzać wiadomości słuchacza po zapoznaniu się przez niego z określo­nym zagadnieniem,

  4. standardowy pakiet SCORM dodawany do kursu, jeśli zaistnieje taka potrzeba,

  5. ankiety umożliwiające nauczycielowi uzyskanie informacji od słuchaczy na temat kursu,

  6. zadania, które mają być wykonane przez słuchacza i przesłane do oceny mogą występować jako:

a. pojedynczy plik, kilka wersji plików wraz z uwagami (nauczyciel określi, ile wersji może wysłać),

b. strona online, na której obok tekstu mogą znaleźć się obrazki, odnośniki do wszystkich stron z materiałami, pliki multimedialne i tabele przy pomocy wbudowanego edytora internetowego,

c. zadania wykonywane offline i po zakończeniu przesyłane jako pliki lub wprowadzany tekst do Moodle, aby nauczyciel je ocenił.

 

3. Elementy społecznościowe umożliwiają interakcję pomiędzy uczniami oraz pomiędzy uczniami i nauczycielem. Należą do nich:
  1. chat – moduł pozwala utworzyć pokój rozmów, w którym słuchacze mogą dyskutować

online w czasie rzeczywistym, a także wykonywać wspólnie otrzymane zadania,

  1. forum (może być ich wiele) może stymulować dyskusje na wcześniej przygotowany temat oraz służyć do przesyłania wiadomości do wielu osób,

  2. słownik pojęć – moduł pozwala na stworzenie listy słów i definicji, ale także umożliwia słuchaczom dodawanie wpisów do słownika np. pytań z wcześniejszych egzaminów itp.,

  3. strony wiki – moduł pozwala słuchaczom na samodzielne formułowanie pojęć i zagadnień oraz korygowanie swoich kolegów.

§. 9 A

1) Organizacja pracy szkoły- w wyjątkowych sytuacjach - może być prowadzona w trybie hybrydowym.

2) Zajęcia edukacyjne prowadzone będą także w trybie hybrydowym. Zdalnie tj. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, przede wszystkim przy pomocy platformy edukacyjnej Moodle, lub - w razie problemów z platformą - poprzez udostępnianie materiałów za pośrednictwem poczty elektronicznej, e-dziennika, a w sytuacji braku dostępu do internetu z wykorzystaniem telefonów komórkowych słuchaczy.

3) Słuchacze mają także - w tej sytuacji - obowiązek przestrzegania terminu i sposobu wykonywania zleconych prac kontrolnych.

4) W razie ewentualnych problemów technicznych z wykonaniem zleconych zadań, słuchacze mają obowiązek poinformowania o tym nauczyciela danego przedmiotu.

5) Nauczanie zdalne dla słuchaczy jest obowiązkowe. Potwierdzeniem korzystania słuchaczy z lekcji jest automatyczna rejestracja ich aktywności przez platformę Moodle.

6) Udział słuchaczy w konsultacjach lub korzystanie z konsultacji, powinno być potwierdzane własnoręcznym podpisem (jeśli konsultacje odbywały się w czasie rzeczywistym), lub przy okazji sesji egzaminacyjnej w siedzibie szkoły (jeśli konsultacje odbywały się zdalnie).

7) Sesje egzaminacyjne po zakończeniu semestru jesiennego oraz po zakończeniu semestru wiosennego, powinny odbywać się w siedzibie szkoły, ale – w sytuacji ekstremalnej, zagrażającej życiu i zdrowiu słuchaczy i kadry pedagogicznej – zostaną zmienione na sesje online.

 

 

 

§.10

Dyrektor i kadra pedagogiczna wspólnie monitorują proces edukacyjny. Dyrektor przygotowuje plan nadzoru pedagogicznego, który obejmuje:
  1. systematyczne ocenianie stanu i warunków działalności dydaktycznej szkoły,

  2. kontrolę realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania poprzez:

a. zatwierdzanie wybranych przez nauczycieli szkolnych programów nauczania i

podręczników,

b. kontrolę przebiegu nauczania z wykorzystaniem platformy edukacyjnej Moodle pod

kątem realizacji podstawy programowej,

c. rozliczanie czasu przeznaczonego na pracę w systemie kształcenia na odległość,

d. rozliczanie godzin przeznaczonych na konsultacje bezpośrednie,

e. hospitowanie konsultacji w siedzibie szkoły pod kątem realizacji podstawy programowej

f. kontrolę prowadzonej dokumentacji szkolnej.

  1. monitorowanie procesu edukacyjnego poprzez:

a. sprawdzanie aktywności słuchaczy na platformie edukacyjnej Moodle,

b. sprawdzanie obecności słuchaczy na konsultacjach bezpośrednich,

c. sprawdzanie systematyczności przygotowywania przez słuchaczy prac kontrolnych,

d. stałą pomoc, udzielaną słuchaczom w korzystaniu z platformy edukacyjnej Moodle przez administratora strony,

e. indywidualne traktowanie słuchaczy, otaczanie szczególną opieką słuchaczy z trudnościami.

  1. prowadzenie polityki kadrowej zgodnie z obowiązującym prawem, z potrzebami szkoły i

realizowanymi przez nią zadaniami, tj.:

a. zatrudnianie nauczycieli zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami,

b. przeszkolenie nauczycieli w zakresie obsługi platformy edukacyjnej Moodle,

c. stała pomoc administratora strony w obsłudze przez nauczycieli platformy edukacyjnej Moodle,

d. udzielanie pomocy nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych,

  1. kontrolę przestrzegania zasad oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów pod kątem zgodności z obowiązującym prawem,

  2. aktualizowanie Statutu Szkoły oraz innych aktów wewnętrznych pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz udostępniania ich słuchaczom, pracownikom szkoły i nauczycielom sprawującym zewnętrzny nadzór pedagogiczny,

  3. analizowanie i ocenianie działalności dydaktycznej szkoły i osiągnięć edukacyjnych słuchaczy poprzez:

  1. ocenę wyników klasyfikacji i promowania po zakończeniu każdego semestru,

  2. analizę wyników oceniania zewnętrznego,

  3. analizowanie ankiet na temat pracy szkoły skierowanych do słuchaczy i nauczycieli,

  4. wykorzystywanie przygotowanych wniosków z analizy ankiet w doskonaleniu pracy dydaktycznej szkoły oraz podnoszeniu efektów kształcenia.

§.11

1.Sprawdzanie przebiegu i efektów kształcenia odbywa się w następujący sposób:

  1. W ciągu semestru słuchacze otrzymują zadania zamieszczane na platformie edukacyjnej Moodle, które mogą służyć sprawdzeniu wiadomości w ramach samooceny lub podlegać ocenie przez nauczyciela,

  2. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów decydują, ile zadań w ciągu semestru słuchacz powinien przygotować,

  3. Nauczyciel może sprawdzać wiedzę słuchaczy podczas indywidualnych lub zbiorowych konsultacji i dyskusji z wykorzystaniem platformy edukacyjnej Moodle,

  4. Nauczyciel może sprawdzać wiedzę słuchaczy podczas konsultacji bezpośrednich,

  5. W każdym semestrze słuchacz ma obowiązek przygotować prace kontrolne ze wszystkich realizowanych zajęć edukacyjnych i w określonym terminie przesłać je do oceny, nauczyciel ma obowiązek ocenić pracę w ciągu dwóch tygodni od jej otrzymania,

  6. Nauczyciel ma obowiązek uzasadniać ustaloną ocenę i taką informację przekazać słuchaczowi celem monitorowania jego pracy,

  7. Nauczyciel powinien poinformować słuchacza o jego osiągnięciach edukacyjnych oraz wskazać słuchaczowi co zrobił dobrze, a co należy poprawić i w jaki sposób,

  8. Pozytywne oceny z prac kontrolnych stanowią jeden z warunków dopuszczenia do egzaminu semestralnego z danych zajęć edukacyjnych,

  9. Drugim warunkiem dopuszczenia do sesji egzaminacyjnej jest korzystanie ze wszystkich obowiązkowych lekcji i konsultacji bezpośrednich w danym semestrze w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia.

 

2. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się po każdym semestrze na podstawie wyników przeprowadzonych egzaminów semestralnych.



  1. Każdy semestr kończy się sesją egzaminacyjną z realizowanych zajęć edukacyjnych w siedzibie szkoły. Egzaminy odbywają się po zakończeniu zajęć dydaktycznych w danym semestrze w soboty i niedziele. O terminach sesji szkoła informuje z półrocznym wyprzedzeniem.

  2. Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza na podstawie wydanego orzeczenia poradni specjalistycznych, jeśli zaistnieje taka potrzeba.

  3. Egzaminy z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego składają się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Natomiast egzaminy z przedmiotów rozszerzonych są tylko pisemne, a z pozostałych przedmiotów obowiązuje tylko egzamin ustny.

  4. Egzamin semestralny w formie pisemnej przeprowadza się na podstawie zadań przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne.

  5. Egzamin semestralny w formie ustnej przeprowadza się na podstawie zestawów zadań przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Liczba zestawów zadań musi być większa od liczby słuchaczy przystępujących do egzaminu. Słuchacz losuje jeden zestaw zadań.

  6. Egzamin semestralny w formie zadania praktycznego przeprowadza się na podstawie zadań przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Słuchacz losuje jedno zadanie.

  7. Pytania egzaminacyjne powinny być przedstawione dyrektorowi do akceptacji najpóźniej na tydzień przed terminem egzaminu.

  8. Egzamin z tego samego przedmiotu w części pisemnej i ustnej może odbywać się tego samego dnia. Ocena z części pisemnej zostanie wpisana do dziennika elektronicznego po sprawdzeniu pracy, następnego dnia po zakończeniu sesji egzaminacyjnej.

  9. Do egzaminu ustnego słuchacze mogą przygotowywać się w sali – po wylosowaniu zestawu - w obecności innych zdających.

  10. Słuchacze cierpiący na depresję szkolną mogą zdawać egzaminy w osobnej sali. W przypadkach wyjątkowych, na podstawie wydanego orzeczenia poradni specjalistycznych, słuchacz może zdawać egzaminy ustne w formie pisemnej.

3. Wyniki egzaminu ustnego z danego przedmiotu ogłaszane są wkrótce po jego zakończeniu.



  1. Uzyskanie oceny pozytywnej z części pisemnej lub ustnej z egzaminów z następujących przedmiotów: języka polskiego, języka obcego i matematyki oznacza, że słuchacz zdał egzamin z tego przedmiotu. Natomiast egzaminy z przedmiotów rozszerzonych są tylko pisemne, a z pozostałych tylko ustne.

  2. Słuchacz kończy szkołę, jeśli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał końcowe oceny klasyfikacyjne pozytywne. Ukończenie szkoły daje mu prawo przystąpienia do egzaminu maturalnego.

§.12

  1. Szkoła prowadzi dokumentację przebiegu kształcenia zgodnie z ustaleniami dla szkół pu­blicznych.

  2. Dokumentację stanowią :

  1. księga słuchaczy,

2) dokumenty wymagane dla podjęcia kształcenia,

3) zestaw realizowanych programów nauczania,

4) elektroniczny dziennik zajęć edukacyjnych, który zawiera:

a. dane osobowe słuchaczy oraz ich maile

b. plan zajęć edukacyjnych,

c. tematy lekcji i konsultacji (z nazwiskami nauczycieli) zamieszczanych

na platformie edukacyjnej Moodle,

d. raporty aktywności słuchaczy na platformie

edukacyjnej Moodle,

e. listy obecności na konsultacjach (z podpisami słuchaczy),

f. nazwiska i imiona nauczycieli poszczególnych przedmiotów,

g. obowiązujące podręczniki,

h. tematy i terminy prac kontrolnych,

i. uzyskane oceny z prac kontrolnych oraz oceny z ustnych i pisemnych egzaminów semestralnych i egzaminów poprawkowych,

5) protokoły z przeprowadzonych egzaminów klasyfikacyjnych,

6) protokoły z przeprowadzonych egzaminów poprawkowych,

7) protokoły zebrań Rady pedagogicznej,

8) uchwały Rady pedagogicznej,

8) arkusze ocen,

9) pisemne prace egzaminacyjne

10) zadania na egzaminy pisemne,

13) zestawy zadań na egzaminy ustne,

13) rejestr wydanych legitymacji,

14) rejestr wydanych świadectw ukończenia szkoły,

15) rejestr wydanych świadectw dojrzałości,

16) informacje o wynikach egzaminu maturalnego,

17) komputerowy rejestr wydanych zaświadczeń.

 

 

IV. Organy szkoły

§.13

Organami szkoły są:

1. Dyrektor.

1) Organ prowadzący szkołę powołują dyrektora i nadzorują jego pracę.

2) Czas pracy dyrektora nie jest normowany.

3) Dyrektor ponosi odpowiedzialność za pracę szkoły, kieruje jej bieżącą

działalnością i reprezentuje szkołę na zewnątrz.

4) Dyrektor opracowuje i przedstawia Radzie pedagogicznej:

a. arkusz organizacyjny szkoły,

b. szkolny plan nauczania,

c. liczbę godzin przeznaczonych na nauczanie w systemie na odległość,

d. liczbę godzin przeznaczonych na konsultacje bezpośrednie,

e. wewnątrzszkolne zasady oceniania, klasyfikowania i promowania

słuchaczy.

5) Tworzy szkolny zestaw programów nauczania, tj.:

a. dopuszcza, po zasięgnięciu opinii Rady pedagogicznej, do użytku w szkole zaproponowane przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów programy nauczania,

b. ponosi odpowiedzialność za uwzględnienie w szkolnym zestawie programów całości podstawy programowej kształcenia w tego typu szkole.

6) Podaje do wiadomości słuchaczy zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego.

7) Określa wspólnie z Radą pedagogiczną warunki i formę kształcenia na odległość:

a. sposób rejestracji słuchaczy w szkole,

b. sposób korzystania przez słuchaczy z platformy edukacyjnej Moodle,

c. sposób i formę udostępniania słuchaczom materiałów dydaktycznych z wykorzystaniem platformy edukacyjnej Moodle,

d. zestaw informacji jakie słuchacze będą otrzymywał od szkoły za pośrednictwem platformy edukacyjnej Moodle, a jakie podczas konsultacji bezpośrednich,

e. procedury, warunki i formę sprawdzania przebiegu i efektów kształcenia

8) Odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów.

9) Sprawuje wewnętrzny nadzór pedagogiczny.

  1. Podejmuje decyzję samodzielnie lub na podstawie uchwały Rady pedagogicznej, o skreśleniu słuchacza z listy słuchaczy w przypadkach określonych w Statucie szkoły.

11) Organizuje przyjmowanie słuchaczy w oparciu o kryteria i zasady określone w Statucie szkoły.

12) Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami:

a. przygotowuje zakres obowiązków dla pracowników,

b. zatrudnia i zwalnia pracowników oraz zawiera inne umowy niezbędne do funkcjonowania szkoły.

13) Odpowiada za przestrzeganie dyscypliny budżetowej.

14) Odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i udostępnianie dokumentacji, w tym przebiegu nauczania, zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w szkołach publicznych.

15) Organizuje zastępstwa w razie nieobecności nauczycieli.

16) Odpowiada za bezpieczeństwo i higienę pracy nauczycieli i słuchaczy.

17) Odpowiada za właściwe zabezpieczenie mienia szkoły.

18) Podejmuje decyzje, po konsultacji z organem prowadzącym szkołę , o ukaraniu pracowników oraz przedstawia Radzie pedagogicznej propozycje w sprawie przyznania nagród i premii.

19) Dyrektor szkoły winien być powiadamiany i ma prawo uczestniczyć we wszystkich zebraniach słuchaczy zwołanych przez opiekunów grup semestralnych i organy szkoły.

20) Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwał, jeśli są niezgodne z przepisami prawa:

a. o wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia osobę prowadzącą szkołę i Kuratorium Oświaty,

b. kuratorium uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę,

  1. rozstrzygnięcie Kuratorium jest ostateczne.

 

2. Rada pedagogiczna

1) Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statuto­wych zadań dotyczących kształcenia,

a. w skład Rady pedagogicznej wchodzą wszyscy uczący w szkole

nauczyciele, administrator platformy (bez prawa głosu) oraz dyrektor szkoły,

b. przewodniczącym Rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły,

c. zebrania plenarne Rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem semestru, po każdym semestrze w celu zatwierdzenia wyników klasyfikowa­nia i promowania słuchaczy oraz w miarę bieżących potrzeb,

d. zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków Rady pedagogicznej,

e. posiedzenia Rady są protokołowane, osobę sporządzającą protokół w danym roku szkolnym wyznacza przewodniczący Rady ,

f. zebrania Rady przygotowuje i prowadzi przewodniczący.

2) Do kompetencji Rady pedagogicznej należy:

a. zatwierdzanie planów pracy szkoły,

b. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy,

c. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicz­nych w szkole,

d. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,

e. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia słuchacza z listy,

f. opiniowanie organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza rozkładów zajęć pro­wadzonych w systemie kształcenia na odległość i konsultacji bezpośrednich,

g. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego we­wnętrznego i zewnętrznego, w celu doskonalenia pracy szkoły,

h. opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród i innych wyróżnień,

  1. opiniowanie propozycji dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego.

 

  1. Dyrektor szkoły przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do zatwierdzenia organowi prowadzącemu szkołę i Radzie pedagogicznej

4) Rada pedagogiczna ustala wspólne dla całej szkoły sposoby sprawdzania wiadomości oraz kryteria oceniania osiągnięć słuchaczy.

5) Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stano­ wiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego.

  1. Rada pedagogiczna przedstawia z własnej inicjatywy lub na wniosek innych orga­nów szkoły opinie i oceny w innych sprawach dotyczących szkoły.

  1. Uchwały Rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obec­ności co najmniej połowy jej członków.

  1. Członkowie Rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw porusza­nych na zebraniach Rady, które mogą naruszyć dobro osobiste słuchaczy, a także na­uczycieli i innych pracowników szkoły.

 

 

 

3. Administrator platformy edukacyjnej Moodle

1) Kształcenie na odległość koordynuje administrator platformy, informatyk posiadający udokumentowaną umiejętność obsługi platformy edukacyjnej Moodle i komunikowania się drogą elektroniczną oraz organizowania pracy z uczestnikami kształcenia na odległość.

2) Do zadań koordynatora należy:

a. wspomaganie słuchaczy w stosowaniu technik komunikacyjnych oraz zapew­nienie dostępu do materiałów i środków dydaktycznych,

b. prowadzenie - w miarę potrzeby - konsultacji zbiorowych i indywidualnych dla słuchaczy w jaki sposób powinni korzystać z platformy edukacyjnej

Moodle, w tym udzielanie porad przy użyciu technik komunikacyjnych przewidzianych dla formy kształcenia na odległość,

  1. pomoc nauczycielom w dodawaniu materiału statycznego i interaktywnego do kursu, zarządzania elementami społecznościowymi oraz korzystania z ta­kich narzędzi jak raporty i login.

 

 

 

V. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§.14

1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych i pracowników ob­sługi.

2. Umowy z pracownikami zawiera i rozwiązuje dyrektor w imieniu organu prowadzącego szkołę.

3. W sprawach nie uregulowanych w umowie zastosowanie mają odpowiednie przepisy Ko­deksu Cywilnego.

4. Spory na tle zawartej umowy, nie dające się rozstrzygnąć polubownie, będą rozstrzygane przed Sądem powszechnym.

5. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy. Do nauczyciela należy następujący zakres zadań:

1) prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,

2) przygotowywanie materiałów dydaktycznych w postaci zasobów statycznych, interaktywnych i umieszczanie ich na platformie edukacyjnej Moodle zgodnie z semestralnym planem zajęć,

3) obserwowanie aktywności słuchaczy w witrynie przy wykorzystaniu takich narzędzi jak logi oraz raporty aktywności,

4) ocenianie elementów interaktywnych takich jak fora, zadania, quizy, lekcje, dzienniki, bazy danych i warsztaty przy pomocy wybranej przez siebie skali ocen oraz uzasadnia wystawioną przez siebie ocenę w sposób ustalony w Statucie szkoły,

5) prowadzenie konsultacji podczas cotygodniowych dyżurów ,

6) określenie wymagań edukacyjnych z zakresu nauczanego przedmiotu wynikających z realizowanych przez niego programów oraz określenie sposobu sprawdzania wia­domości i kryteriów oceniania osiągnięć,

7) informowanie słuchaczy o powyższych ustaleniach oraz obowiązujących terminach drogą elektroniczną lub poprzez kontakty osobiste,

8) przygotowanie tematów prac kontrolnych i ich ocena,

9) przygotowanie zestawu zadań egzaminacyjnych na egzamin semestralny i dostarczenie ich dyrektorowi do akceptacji,

10) przeprowadzenie egzaminów semestralnych i klasyfikacyjnych,

11) informowanie słuchaczy o poziomie ich osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w

tym zakresie,

12) udzielanie słuchaczom pomocy w nauce poprzez przekazywanie

im informacji o tym, co zrobili dobrze i jak powinni się dalej uczyć,

13) udzielanie wskazówek do samodzielnego rozwoju,

14) motywowanie słuchaczy do dalszych postępów w nauce,

15) wspieranie rozwoju psychicznego słuchaczy, ich zdolności i zainteresowań,

16) bezstronne i obiektywne ocenianie słuchaczy i sprawiedliwe ich traktowanie,

wystawianie o ceny na prośbę słuchacza,

17) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, wspieranie

uzdolnionych słuchaczy,

18) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z ustaleniami dla szkół pub­

licznych,

19) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,

20) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i posługiwania się technikami i środkami komunikacyjnymi stosowanymi w nauczaniu na odległość oraz podnoszenie pozio­mu wiedzy merytorycznej,

21) ścisłe przestrzeganie aktualnych rozporządzeń MEN i zarządzeń dyrektora Szkoły.

 

6. Nauczyciel ma prawo do:

1) podnoszenia swojej wiedzy ogólnej i zawodowej,

2) wyboru programu nauczania i jego realizacji,

3) wyboru zatwierdzonych do użytku szkolnego podręczników i innych pomocy dydak­tycznych,

4) pomocy ze strony dyrekcji szkoły w realizacji zajęć dydaktycznych,

5) pomocy ze strony administratora strony w obsłudze platformy edukacyjnej Moodle,

6) pracy w warunkach zgodnych z zasadami higieny pracy umysłowej i przepisami bhp,

7) poszanowania własnej godności,

8) swobody wyrażania własnych przekonań, o ile nie narusza to dobra innych,

      1. obiektywnej i jawnej oceny swojej pracy w oparciu o znane mu kryteria.

 

 

 

7. Podstawowym obowiązkiem pracowników szkoły nie będących nauczycielami jest::

1) troska o zapewnienie słuchaczom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki,

2) sumienne i staranne wykonywanie pracy,

3) przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w szkole porządku,

4) stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa i umową o pracę,

5) przestrzeganie ustalonego czasu pracy,

6) przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,

7) dbanie o dobro zakładu pracy jakim jest szkoła,

8) zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić dobro społeczności szkolnej,

9) przestrzeganie tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,

10) przestrzeganie w szkole zasad współżycia społecznego,

      1. należyte zabezpieczenie swojego stanowiska i pomieszczeń pracy.

 

8. Pracownicy mają prawo do:

1) pracy zorganizowanej w sposób zapewniający optymalne wykorzystanie jej czasu i kwalifikacji pracowników oraz w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy,

2) zapoznania się z zakresem swoich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku oraz swoimi podstawowymi uprawnieniami,

3) bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,

4) przeszkolenia w zakresie BHP,

5) terminowo i prawidłowo wypłacanego wynagrodzenia,

6) obiektywnej i sprawiedliwej oceny swojej pracy,

7) pracy w środowisku wolnym od dyskryminacji i mobbingu.

§.15

1. Dyrektor szkoły powierza każdą grupę semestralną szczególnej opiece jednemu z nauczycielami uczących w tej grupie, zwanego dalej „ opiekunem”.

2. Dla zapewnienia ciągłości pracy i jej skuteczności dyrektor poczyni starania, aby opiekun prowadził swoją grupę przez cały cykl nauczania.

3. Zadaniem opiekuna jest sprawowanie opieki nad słuchaczami, a w szczególności:

1) tworzenie warunków wspomagających rozwój słuchacza, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w społeczeństwie,

2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych słuchaczy,

  1. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów pomiędzy słuchaczami a innymi członkami społeczności szkolnej

4. Opiekun w celu realizacji zadań:

1) otacza indywidualną opieką każdego słuchacza,

  1. planuje i organizuje wspólnie ze słuchaczami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół, współdziała z nauczycielami uczącymi w tej grupie semestralnej, ustalając z nimi i koordynując ich działania wobec ogółu słuchaczy, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno słuchaczy szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami ).

 

5. Kontakty słuchaczy z opiekunem mogą mieć charakter osobisty, za pomocą poczty elektronicznej lub przez komunikatory np. gadu-gadu, skype lub forum dyskusyjne.



VI. Zasady przyjmowania słuchaczy

§.16

1. Kandydaci do szkoły przyjmowani są po spełnieniu następujących warunków:

1) powinni mieć ukończone 18 lat lub kończące 18 lat w roku kalendarzowym ,w którym podejmują naukę,

2) dostarczeniu świadectwa (indeksu lub arkusza ocen) z poprzedniej szkoły, podania oraz formularza zamieszonego na stronie internetowej szkoły oraz zdjęć,

3) uiszczeniu opłaty rejestracyjnej i czesnego za pierwszy miesiąc nauki,

4) pobraniu ze strony internetowej umowy, podpisaniu jej i dostarczeniu do szkoły.

 

2. Na semestr pierwszy przyjmowani są słuchacze:

1) po dostarczeniu do końca sierpnia (dotyczy to kandydatów na semestr jesienny) lub do końca stycznia (dotyczy to kandydatów na semestr wiosenny) podania, podpi­sanej umowy, formularza zamieszonego na stronie internetowej szkoły, świadectwa ukończenia szkoły podstawowej lub gimnazjum oraz zdjęć

  1. w razie potrzeby z kandydatami zostaną przeprowadzone rozmowy kwalifikacyjne na żywo lub po­przez komunikatory internetowe

 

3. Na semestr programowo wyższy przyjmowani są słuchacze na podstawie:

1) świadectwa ukończenia semestru programowo niższego (wpisu w indeksie potwier­dzającego ukończenie semestru programowo niższego) w szkole publicznej lub szko­le niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej lub odpisu arkusza ocen wyda­nego przez szkołę, do której słuchacz uczęszczał

2) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, w przypadku przyjmowania słuchacza ze szkoły nie posiadającej uprawnień lub zmieniającego typ szkoły lub profil klasy albo przedmiot realizo­wany w zakresie rozszerzony

  1. świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadec­twa szkolnego wydanego w Polsce, na podstawie sumy lat nauki szkolnej słuchacza.

 

4. Na semestr programowo wyższy przyjmuje się także osoby, które zdały egzamin eksterni- styczny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, stanowiących podbudowę semestru programowo niższego.

5. Na semestr trzeci przyjmuje się osoby, które posiadają świadectwo ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej lub branżowej I stopnia.

6. Na semestr programowo niższy, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego, może być przyjęty słuchacz, uczęszczający wcześniej do innej szkoły, w przypadku, gdy - od przerwa­nia przez niego nauki - upłynęło ponad 3 lata.

7. Osoby nie będące obywatelami polskimi przyjmuje się na podstawie:

1) świadectwa lub innego dokumentu stwierdzającego ukończenie za granicą szkoły lub kolejnego etapu edukacji, uznanego za równorzędne polskiemu świadectwu ukończenia szkoły

2) świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu wydanego przez szkołę za grani­cą, potwierdzającego uczęszczanie przez cudzoziemca do szkoły za granicą i wska­zującego klasę lub etap edukacji, który cudzoziemiec ukończył w szkole za granicą oraz dokumentu potwierdzającego sumę lat nauki szkolnej cudzoziemca

3) jeśli cudzoziemiec ma dokumenty potwierdzające uczęszczanie do szkoły, ale nie po­zwalają one ustalić sumy lat nauki – dyrektor szkoły kwalifikuje takiego słuchacza na dany semestr na podstawie pisemnego oświadczenia dotyczącego łącznej liczby nauki szkolnej, złożonego przez pełnoletniego cudzoziemca.

VII. Prawa i obowiązki słuchaczy

§.17

1. Słuchacz ma prawo do:

1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia na odległość przy pomocy platformy edukacyjnej Moodle oraz poprzez konsultacje bezpośrednie,

2) informacji o sposobie korzystania z platformy edukacyjnej Moodle, pomocy w razie wystąpienia problemów,

3) warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, innymi przejawami patologii społecznej oraz ochronę i poszanowanie godności,

4) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym,

5) swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szko­ły a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

6) rozwijania zainteresowań i talentów,

  1. sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych dla dorosłych,

  2. informacji o wymaganiach edukacyjnych, o poziomie swoich osiągnięć

oraz o swoich postępach w nauce,

9) pomocy w nauce poprzez udzielanie wskazówek jak wykonać zadaną pracę,

10) otrzymywania wskazówek do samodzielnego rozwoju,

11) zwolnienia z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu

na stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się (na podstawie wydanego

orzeczenia poradni specjalistycznych), posiadane kwalifikacje lub zrealizowane

obowiązkowe zajęcia na wcześniejszym etapie kształcenia,

12) pomocy w uzupełnieniu braków uniemożliwiających lub utrudniających

słuchaczowi kontynuowanie nauki w semestrze programowo wyższym,

13) dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i

edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza na podstawie wydanego orzeczenia edukacyjnych poradni specjalistycznych,

14) udostępnienia do wglądu sprawdzonych i ocenionych prac kontrolnych oraz

dokumentacji dotyczącej egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego, w obecności

nauczyciela lub dyrektora, ale bez możliwości kopiowania,

15) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych podczas

konsultacji i egzaminów,

16) informacji o kontroli jego frekwencji przy pomocy miesięcznych i semestralnych

raportów aktywności zamieszczanych w elektronicznym dzienniku obecności,

17) powtórzenia semestru na warunkach zgodnych z obowiązującym prawem

oświatowym i Statutem szkoły.

 

 

2. Słuchacz ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:

1) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły w kontaktach osobistych oraz na forum internetowym szkoły,

2) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,

3) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,

  1. korzystania z platformy edukacyjnej Moodle i konsultacji w wymiarze co najmniej 50% czasu przewidzianego w szkolnym planie na nauczanie na odległość i konsultacje zbiorowe i indywidualne,

  2. powiadomienia dyrekcji szkoły o zamiarze rezygnacji ze szkoły z miesięcznym wyprzedzeniem.

 

3. Szkoła może nagradzać słuchaczy za wzorowe zachowanie i bardzo dobre wyniki w nauce poprzez:

1) udzielenie pochwały w kontaktach osobistych,

2) udzielenie pochwały na forum aktualności szkoły,

3) przyznanie nagrody książkowej,

  1. ufundowanie miesięcznego stypendium lub jednorazowej nagrody pieniężnej (w za­leżności od możliwości finansowych szkoły).

 

4. Szkoła może zastosować wobec słuchacza następujące kary z powodu nieodpowiedniego za­chowania:

1) upomnienie przez opiekuna grupy,

2) udzielenie nagany przez dyrektora szkoły,

  1. nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistej słucha­cza.

 

5. Dyrektor, wykonując uchwałę Rady pedagogicznej, może skreślić słuchacza z listy słucha­czy. Mogą to być następujące przypadki:

1) stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej wobec kolegów,

2) spożywanie alkoholu lub pozostawanie w stanie nietrzeźwym na terenie szkoły,

3) używanie oraz rozprowadzanie narkotyków,

4) zachowanie wobec pracowników szkoły naruszające ich nietykalność i godność oso­bistą,

5) palenie papierosów na terenie szkoły,

6) dwukrotne niepromowanie na wyższy semestr.

 

6. Dyrektor może skreślić słuchacza z listy słuchaczy, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego szkołę, w przypadku nieodpowiedniej frekwencji lub (i) zaległości w płaceniu czesnego.

Słuchacz może odwołać się od decyzji dyrektora szkoły w ciągu 14 dni za pośrednictwem dyrektora do Kuratorium Oświaty, z wyjątkiem punktu 6.

VIII. Wewnątrzszkolne zasady oceniania

§.18

1. Na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r.

w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych

(D. U. z dnia 16 sierpnia 2017 r. poz. 1534 ) oraz z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (D.U.z dnia 31 sierpnia 2017 r. poz. 1651) - wprowadza się do Statutu szkoły zapisy dotyczące tych zasad.

Nauczyciele wszystkich zajęć edukacyjnych opracowują szczegółowe i obowiązujące przedmiotowe systemy oceniania z uwzględnieniem wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Przedmiotowe ocenianie jest integralną częścią wewnątrzszkolnego oceniania.

 

2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego , które ma na celu:

  1. informowanie słuchacza o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie,

  2. udzielanie słuchaczowi pomocy w nauce poprzez przekazywanie słuchaczowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,

  3. udzielanie wskazówek do samodzielnego rozwoju,

  4. motywowanie słuchacza do dalszych postępów w nauce,

  5. dostarczanie nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce słuchacza oraz szczególnych uzdolnieniach słuchacza,

  6. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktycznej,

7) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz ukończenia szkoły,

8) pomoc słuchaczowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju.

3. Słuchacz w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:

  1. bieżące

  2. klasyfikacyjne

  3. semestralne

  4. końcowe

 

§.19

1. Szczegółowe wewnątrzszkolne zasady oceniania i klasyfikowania.

1) oceny są jawne dla słuchacza i umotywowane,

2) w szkole obowiązuje następująca skala ocen:

celujący 6

bardzo dobry 5

dobry 4

dostateczny 3

dopuszczający 2

niedostateczny 1

3) nauka w szkole trwa osiem semestrów, każdy rok szkolny jest dzielony na dwa seme­stry,

4) każdy semestr kończy się egzaminami z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które są realizowane w danym semestrze,

5) egzaminy semestralne odbywają się w siedzibie szkoły, po zakończeniu wszystkich zajęć edukacyjnych w danym semestrze,

6) słuchacze na początku każdego semestru zostają poinformowani za pośrednictwem szkolnego i przedmiotowych forów aktualności szkoły :

a. o tematach prac kontrolnych z poszczególnych przedmiotów oraz terminach ich oddania,

b. o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych se­mestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z obowiązującej podstawy programowej,

7) na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzących zajęcia z słuchaczem lub na wniosek słuchacza opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana słuchaczowi szkoły ponadgimnazjalnej,

 

8) nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych słuchacza.

 

  1. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który korzystał z lekcji zamieszczo­nych na platformie edukacyjnej Moodle oraz z konsultacji zbiorowych lub indywidualnych , przewidzianych w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te lekcje i konsultacje oraz uzyskał z wymaganych prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania:

1) prace kontrolne i ćwiczenia słuchacz przesyła do oceny drogą elektroniczną lub tra­dycyjną pocztą,

2) w przypadku otrzymania przez słuchacza oceny negatywnej z pracy kontrolnej, zo­bowiązany jest on wykonać drugą pracę, w terminie określonym przez nauczyciela,

  1. nauczyciel ma obowiązek poinformować słuchacza drogą elektroniczną o ocenie negatywnej z pracy kontrolnej w ciągu dwóch tygodni od otrzymania pracy.



2. Słuchacz, który z usprawiedliwionych przyczyn nie przystąpił do egzaminów semestralnych zdaje egzaminy w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły (w przypadku semestru jesiennego - nie później niż do końca lutego, w przypadku semestru wiosennego - nie później niż do 31 sierpnia). Egzaminy w terminie dodatkowym są płatne.



3. Egzamin semestralny składa się z części pisemnej i ustnej lub tylko z części pisemnej lub tylko z części ustnej.

Egzamin semestralny w formie zadania praktycznego przygotowuje nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne z tego przedmiotu.

.

1) ocena niedostateczna z części pisemnej nie stanowi przeszkody w przystąpieniu do egzaminu w części ustnej,

  1. pozytywna ocena z części pisemnej lub ustnej egzaminu semestralnego oznacza, że słuchacz zdał egzamin z tego przedmiotu.

 

  1. Słuchacz może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, jeśli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę co najmniej bardzo dobrą oraz w ciągu semestru był aktywny na forum dyskusyjnym, a z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania. Zwolnienie jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem z tego przedmiotu oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z części pisemnej egzaminu semestralnego.



  1. Oceny klasyfikacyjne ustala nauczyciel danego przedmiotu na podstawie wyników egzaminu. Ustalone w wyniku egzaminu pozytywne oceny klasyfikacyjne stanowią podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.

6. Oceny z egzaminu powinny być wpisane do:

1) dziennika zajęć

2) protokołu egzaminacyjnego

3) indeksu

4) arkusza ocen

 

7. Na wniosek słuchacza sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumen­tacja dotycząca oceniania są udostępniane do wglądu słuchaczowi. Słuchacz ma prawo znać uzasadnienie otrzymanych ocen oraz kryteria stosowane przez nauczyciela podczas ocenia­nia. Ma również prawo zgłosić nauczycielowi wątpliwości w przypadku oceny, jego zda­niem, zaniżonej.

  1. Słuchacz, który nie zdał egzaminu semestralnego z jednego lub dwóch przedmiotów ma prawo ponownie przystąpić do egzaminu w sesji poprawkowej (w przypadku semestru jesiennego nie później niż do końca lutego, w przypadku semestru wiosennego – nie później niż do 31 sierpnia).

  2. Jeżeli słuchacz nie korzystał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych przewidzianych w danym semestrze w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na każde z tych zajęć albo nie otrzymał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ocen uznanych za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania albo nie przystąpił do egzaminu semestralnego – w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”

  3. Słuchacz, który uzyskał pozytywne oceny ze wszystkich zajęć edukacyjnych będących przedmiotem egzaminu w danym semestrze otrzymuje promocję na następny semestr.

  4. Na klasyfikację końcową składają się:

1) semestralne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone w semestrze programowo najwyższym oraz 2) semestralne, oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych.



§.20

1. Egzaminy poprawkowe

1) Słuchacz, który nie zdał egzaminu semestralnego z jednego lub dwóch przedmiotów ma prawo ponownie przystąpić do egzaminu w sesji poprawkowej (w przypadku semestru jesiennego - nie później niż do końca lutego, w przypadku semestru wiosennego – nie później niż do 31 sierpnia).

a. egzaminy poprawkowe są przeprowadzane po każdym semestrze,

b. termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły,

c. egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w skład której wchodzą:

-dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący

- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne

- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne

- nauczyciel prowadzący może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

  1. egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej

e. z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający

- nazwę przedmiotu, a którego był przeprowadzany egzamin

- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji

- termin egzaminu

- imię i nazwisko słuchacza

- zadania egzaminacyjne

- ustaloną ocenę klasyfikacyjną

- do protokołu dołącza się pisemne prace słuchacza, krótką informację o odpowiedziach ustnych i zwięzłą informację o wykonaniu przez słuchacza zadania praktycznego.

- protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

 

2) Słuchacz, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy.

Uzyskana w wyniku egzaminu poprawkowego ocena jest ostateczna, jedynie w sprawie oceny ustalonej niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, słuchacz może zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od przeprowadzonego egzaminu

 

3) Słuchacz ma prawo powtórzyć semestr w tej szkole jeden raz w cyklu

Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru po raz drugi na pisemny wniosek słuchacza uzasadniony sytuacją życiową lub zdrowotną, złożony w terminie 7 dni od dnia zakończenia sesji egzaminacyjnej.

 

Słuchaczowi powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio seme­stralną ocenę klasyfikacyjną wyższą od oceny. niedostatecznej i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia. W dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia„ oraz podstawę prawną zwol­nienia.

 

 

2. Egzaminy klasyfikacyjne

1) Egzamin klasyfikacyjny stosuje się w przypadkach konieczności uzupełnienia różnic programowych słuchacza przeniesionego z innego typu szkoły. Termin egza­minu klasyfikacyjnego ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z zainteresowanym.

2) Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, egzamin klasyfikacyjny z informatyki ma przede wszystkim

formę zadań praktycznych.

 

a. egzamin przeprowadza komisja, w skład której wchodzą :

- dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,

- nauczyciel zajęć edukacyjnych, z których przeprowadza się egzamin

  1. egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej

c. z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający

- nazwę przedmiotu, a którego był przeprowadzany egzamin

- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji

- termin egzaminu

- imię i nazwisko słuchacza

- zadania egzaminacyjne

- ustaloną ocenę klasyfikacyjną

- do protokołu dołącza się pisemne prace słuchacza, krótką informację o odpowiedziach ustnych i zwięzłą informację o wykonaniu przez słuchacza zadania praktycznego.

- protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

  1. uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena jest ostateczna, jedynie w sprawie oceny ustalonej niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, słuchacz może zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od przeprowadzonego egzaminu.

 

 

3. Egzaminy eksternistyczne.

1) Słuchaczowi, który w okresie 3 lat przed rozpoczęciem nauki w szkole zdał egzamin eksternistyczny przed państwową komisją egzaminacyjną z programu nauczania obo­wiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, zalicza się te zajęcia i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na nie.

  1. W dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęsz­czania na zajęcia” oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem semestralnej oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych zgodnej z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.

 

 

§.21



1. Wymagania edukacyjne i kryteria oceniania:

1) Ogólne kryteria oceniania w zakresie wiadomości i umiejętności obowiązujące w szkole:

a. ocena celująca (6) oznacza, że osiągnięcia słuchacza wyraźnie wykraczają poza poziom osiągnięć edukacyjnych przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania oraz wskazują na dużą samodzielność w ich uzyskaniu,

b. ocena bardzo dobra (5) oznacza, że słuchacz opanował pełny zakres wiado­mości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela pro­gramie nauczania i potrafi je zastosować w sytuacjach nietypowych,

c. ocena dobra (4) oznacza, że słuchacz opanował duży zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie, a występujące braki nie prognozują żadnych kłopotów w opanowaniu kolejnych treści kształcenia,

d. ocena dostateczna (3) oznacza, że słuchacz opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania i stosuje je do celów teoretycznych i praktycznych w sytuacjach schematycznych,

e. ocena dopuszczająca (2) oznacza, że opanowane przez słuchacza wiadomości i umiejętności, przewidziane w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, wykazują istotne braki, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,

f. ocena niedostateczna (1) oznacza, że słuchacz nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, niezbędnych do dalszego kształcenia, a jednocześnie nie spełnił warunków niezbędnych dla otrzymania oceny dopuszczającej.

 

  1. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów opracują szczegółowe wymagania w zakresie wiadomości, umiejętności oraz oceniania. Przedmiotowe systemy oceniania muszą być zgodne z WZO. Te zasady zostaną udostępnione słuchaczom na stronie internetowej szkoły.

 

2. Warunki ukończenia szkoły

1) Słuchacz kończy szkołę, jeśli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w semestrze programowo najwyższym oraz semestralne oceny klasyfikacyjne z obo­wiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych w szkole tego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

2) Słuchaczowi, który ukończył zasadniczą szkołę zawodową, przepisuje się oceny ze świadectwa tej szkoły z: podstaw przedsiębiorczości, historii, biologii, wiedzy o społeczeństwie, geografii, chemii, fizyki, informatyki jeśli słuchacz nie wybrał rozszerzenia z tych przedmiotów

  1. Ukończenie szkoły daje słuchaczowi prawo przystąpienia do egzaminu maturalnego.

 

IX. Sposób uzyskania środków finansowych na działalność szkoły

§.22

1. Działalność Szkoły finansowana jest z opłat za naukę (czesne) i innych opłat manipulacyjnych ponoszonych przez słuchaczy na rzecz Szkoły, a także ze środków przekazywanych szkole przez innych donatorów, także pochodzenia zagranicznego.

2. Wysokość czesnego ustala osoba prowadząca szkołę na okres jednego roku. Zmiana czesnego w ciągu roku szkolnego może mieć miejsce w szczególnych okolicznościach. O zmianie decyduje osoba prowadząca szkołę. Za egzaminy przeprowadzane w wyznaczonym terminie nie pobiera się dodatkowej opłaty.

  1. Z dotacji przyznawanych szkole przez organ samorządu terytorialnego.

5. Szkoła może otwierać i posiadać rachunki w bankach, a także dysponować zgromadzonymi wpływami na cele statutowe.

  1. Szkoła samodzielnie dokonuje rozdziału posiadanych środków finansowych na poszczególne cele statutowe.

6. Słuchacz jest zobowiązany do terminowego uiszczania opłat. Jeśli czesne nie wpłynie do końca danego miesiąca, a słuchacz nie zawiadomi wcześniej dyrektora o swoich proble- mach finansowych, jego konto dostępu do platformy edukacyjnej Moodle zostanie automa- tycznie zablokowane.

7. Słuchacz jest zobowiązany do złożenia pisemnego zgłoszenie rezygnacji ze szkoły w ciągu miesiąca od zaprzestania korzystania z lekcji. Jeśli rezygnacja nie zostanie zgłoszona, słuchacz będzie musiał uregulować wszystkie płatności wobec szkoły obowiązujące w danym semestrze.

8. W przypadkach szczególnych, losowych, o warunkach i  terminie wnoszenia opłat decydują osoby prowadzące szkołę.

 

 

X. Postanowienia końcowe

§.23



1. Szkoła używa pieczęci o nazwie: Niepubliczne Internetowe Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych ALFA.

2. Szkoła używa okrągłej pieczęci zawierającej w/w nazwę szkoły oraz pośrodku wizerunek orła ustalony dla Rzeczypospolitej Polskiej.

§.24

Dokumentacja przebiegu nauczania jest prowadzona zgodnie z rozporządzeniem dla szkół publicznych.

 

§.25



1. Osoby prowadzące szkołę mogą ją zlikwidować z końcem roku szkolnego z powodu zbyt małej ilości słuchaczy lub z innego powodu. Osoby prowadzące szkołę są zobowiązane co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji powiadomić o zamiarze i przyczynach likwidacji: słuchaczy, Biuro Edukacji m.st. Warszawy oraz gminę, na terenie, której znajduje się aktualnie siedziba szkoły.

  1. Dokumentacja przebiegu nauczania zostanie przekazana Kuratorium Oświaty w ciągu miesiąca.

  2. Statut szkoły wchodzi w życie z dniem 1 września 2022 roku.

 

 

 

Warszawa, dn. 31 sierpnia 2022 r.